Når godt medarbeiderskap blir stor kundeopplevelse

Jeg vet egentlig ikke om medarbeiderne på Joker i Tuddal har en fantastisk arbeidsplass. Det ser slik ut, det ser ut som om de trives. Det jeg imidlertid kan uttale meg om er at min familie og jeg er ekstremt fornøyde kunder. I over 20 år har vår familie hatt hytte i Tuddal og etter årets påske fortjener denne lille butikken å løftes frem. For meg er Joker Tuddal et eksempel på godt medarbeiderskap som skaper unik kundeopplevelse.

Allerede for 20 år siden forstod jeg at her var det ildsjeler som drev butikk. Vår da et år gammel sønn fikk midt på natta høy feber. I fortvilelsen reiste jeg ned til bygda og ringte på i nabohuset på Joker. Her bodde kjøpmannen selv og selvsagt var han behjelpelig, langt utover stengetid, for at vi fikk kjøpt feberdempende medisiner. I 2011 kom det inn ny kjøpmann, med akkurat samme fantastiske innstiling til høyt kundefokus. Det er også slik vi opplever samtlige av medarbeiderne i den lille butikken.

Yrkesstolthet og profesjonalitet

Medarbeiderskap
Medarbeiderskap er summen av hvordan jeg forholder meg til arbeidsoppgavene, til arbeidskollegaene og til arbeidsgiveren.

Godt medarbeiderskap kan kort defineres som profesjonalitet og evne til å ta initiativ i forhold til følgende tre hjørnesteiner:

Oppgaven: Det å oppleve butikk personal som i en travel påskeuke hiver seg rundt for å pakke ned et stearinlys til 20 kr for at det ikke skal bli ødelagt i bæreposen, er medarbeidere som tar det ekstra initiativet. Eller løper ut på lageret for å finne en ekstra pose med rundstykker uten hele korn, fordi en liten seksåring høylytt mener noe om at hele korn er det «verste jeg vet». Dette gjøres med et smil av en ung medarbeider når hele den lille butikken «koker over» av påskekunder. For ikke å snakke om når familiens far småflau må ned igjen og forsiktig spør om de tilfeldigvis ikke selger herretruser (kun en truse pakket ned for 8 dager er i knappeste laget). Selvsagt hadde de også herretruser. En trapp opp rett bak kjøledisken er det ca 4 kvm med absolutt alt du har glemt eller trenger utover mat. Noe særlig inntjening på disse kvadratmeterne med alt fra lys, tallerkener, votter, penner, rottegift, leker, steketermometer, tau og mye mer kan det umulig være. Men du verden hvor mange småproblemer disse kvadratmeterne har løst.

Kollegaene: Det å være et team, gjøre hverandre gode og utfylle hverandre er en kunst. Når en medarbeider på Joker legger inn varme rundstykker i ovnen samtidig med at man hjelper en medarbeider i kassa som akkurat har solgt en 11 liter gassflaske som må hentes over veien, er det samarbeid på høyt nivå. Dette skjer elegant ved at en tredje medarbeider raskt hjelper til i brødavdelingen. Her skjer varepåfyll, kundeservice og behjelpelige svar om herretruser, gassflasslasker, med og uten korn og effektiv gjennomstrømming forbi de to kassene. Hvor plaster og annet livsnødvendig førstehjelpsutstyr blir ekspedert bak kassa. Til og med noen flotte påskekaker var på plass. Hvor mange tusen kunder og varer som ble fylt på disse få påskedager i denne lille butikken kan vi bare ane.

Arbeidsgiver: Det å være en ambassadør for sin arbeidsgiver. Være profesjonell og forstå ledelsens utfordringer, se sin rolle i det store bildet, omtale arbeidsgiveren positivt og ta ansvar for virksomhetens renommé er kanskje den delen av godt medarbeiderskap det blir vanskeligst for meg som kunde å vurdere. Samtidig tror jeg det er nesten umulig å fungere så godt med høyt kundefokus uten at disse elementene er en selvfølge. Man ser hvordan en gjeng ungdommer står utenfor og steker vafler og en kjøpmann som hele tiden er med å ta de tyngste løftene sammen med sine medarbeidere. Det merkes.

Godt medarbeiderskap ligger i vår kultur. Det skaper lønnsomhet, god økonomi og meget fornøyde kunder. Tillit, samspill, likeverd, dugnadsånd, flate organisasjoner, arbeidsglede og engasjement skaper yrkesstolthet. Det gjør vårt arbeidsliv unikt. La oss lære av arbeidsplasser som Joker i Tuddal.